loading...
دانلود | Banava
آخرین ارسال های انجمن
admin بازدید : 1323 1392/04/12 نظرات (1)

 نشست نقد و بررسي مجموعه تلويزيوني «هوش سياه ۲ » با حضور مسعود آب پرور (كارگردان)، سيد مرتضي فاطمي (تهيه‌كننده)، آرش قادري (نويسنده)، مجيد واشقاني، سودابه بيضايي، يغما يارعلي، كاوه مهدوي، امير مومني پور، ارسلان قاسمي بازيگران اين مجموعه و محمدرضا لطفي مجري و منتقد در فرهنگسراي فردوس برگزار شد.

در ابتداي اين نشست «محمدرضا لطفي» منتقد برنامه گفت كه «جمشيد گرگين» به دليل سفر نتوانست در اين نشست حضور يابد و سپس يادداشتي از وي قرائت كرد كه در بخشي از آن آمده بود: مدت‌ها بود كه خودم، خود را جلوي دوربين ممنوع التصوير كرده بودم و زماني هم كه از دفتر كارگردان هوش سياه با من تماس گرفتند تازه از سفر آمده بودم و موهايم را هم تراشيده بودم. 
گرگين تاكيد كرد كه اين سريال متفاوت ترين مجموعه اي است كه در چند سال اخير تلويزيون پخش كرده است. 
منتقد سينما و تلويزيون به نقد اين مجموعه تلويزيوني پرداخت و گفت: وقتي اثري مورد استقبال قرار مي گيرد و در آن استانداردهايي رعايت مي شود و به شعور مخاطب توهين نمي شود، بايد به آن دست مريزاد گفت. 
لطفي اظهار داشت: فارغ از هرگونه نقد و ايرادي، اول از همه بايد به تيم و گروه هوش سياه ۲ تبريك گفت زيرا مشخص است كه براي ساخت اين كار زحمت كشيده شده و مخاطب شناسي صورت گرفته است. 
وي در عين حال افزود: به طور قطع هوش سياه بي عيب و نقص نيست و مشكلاتي دارد، اما خروجي كار آنقدر محاسن دارد كه عيب ها چندان به چشم نمي آيد. 
لطفي اظهار داشت: از نكات به شدت مهم و خوب كار، شناخت مديوم تلويزيون و ابزار رسانه توسط سازندگان و بخصوص نويسنده و كارگردان بود كه فهميده بودند در دنياي پر سرعت امروز قدم نخست جذب مخاطب است. 
اين منتقد سينما و تلويزيون تاكيد كرد: هوش سياه ۲ خوشبختانه نسبت به سري نخست آن از سر و شكل بهتري برخوردار بود كه يك امتياز محسوب مي شود. 
وي با يادآوري اينكه در ايران گونه فيلم ها و سريال هاي پليسي جدي گرفته نمي شود، گفت: اينگونه آثار اغلب به شدت ضعيف و ناتوان هستند كه هزار و يك دليل براي اين ضعف وجود دارد. 
لطفي اظهار داشت: اغراق نيست اگر بگوييم اين مجموعه بخصوص از نظر تكنيكي راه جديدي را در سريال سازي باز كرده است. 
وي رعايت درست قواعد گونه پليسي را از ديگر نقات قوت هوش سياه ارزيابي كرد و افزود: در مورد نقاط ضعف كار مي توان به معلق ماندن ميان يك اثر ايراني صرف و يك اثر پليسي بين المللي و حتي آمريكايي سخن به ميان آورد. 
اين كارگردان سينمايي اظهار داشت: موضوع جرايم اينترنتي هنوز براي بسياري از ايراني ها ملموس و اتفاق افتاده نيست و مي شد به گونه اي با اين موضوع برخورد كنند كه مردم بيشتر با آن درگير شوند. 
«مسعود آب پرور» كارگردان اين سريال نيز گفت: همه چيز با فيلم سينمايي «قتل آن لاين» شروع شد؛ آن زمان سيمافيلم سرمايه گذار نيمي از اثر بود و مدير وقت سيمافيلم پس از اكران پيشنهاد كرد كه اين تجربه درباره جرايم اينترنتي به شكل يك سريال پيگيري شود. 
وي افزود: اين پيشنهاد سبب شد چندين محقق و نويسنده دست به كار شوند و با مراجعه به پرونده هاي اداره آگاهي نيروي انتظامي قصه سازي را آغاز كنند. 
آب پرور، موفقيت هوش سياه را مرهون طراحي نقشه از سوي نويسندگان مجموعه دانست و اظهار داشت: از نيمه نخست توليد «هوش سياه ۱» قرار شد كه داستان ادامه يابد. 
وي با يادآوري اينكه توليدكنندگان تصميم گرفته بودند سري جديد هوش سياه را بسيار بهتر از سري اول آن طراحي كنند، گفت: در حقيقت ما با خودمان رقابت داشتيم و رقيب ما هوش سياه يك بود. 
آب پرور تاكيد كرد: متاسفانه در كشور ما سوء تفاهم سينماي بومي و سينماي ملي باعث مي شود تا خيلي چيزها به هم بريزد؛ اين قواعد ژانر كه زبان بين المللي يك كار تصويري است، گاهي زير چرخ دنده هاي سينماي بومي گير مي كند و سينماي پليسي يكي از قربانيان بزرگ اين موضوع است. 
وي درباره اينكه آيا سري سوم اين سريال هم ساخته مي شود، توضيح داد: بارها گفته ام كه من براي هوش سياه تا صد قسمت برنامه و ايده دارم و مي توانم آن را پركشش و جذاب ادامه بدهم. 
آب پرور در عين حال افزود: هوش سياه ۲ شرايط بسيار سختي را براي توليد پشت سر گذاشت و تا زماني كه شرايط خوبي فراهم نشود، امكان ندارد كه سري سوم آن را بسازيم. 
وي با تاكيد بر اينكه مخاطب اهميت نخست را در توليد يك اثر دارد، گفت: اگر يك درصد احساس كنم كه شرايط مطلوب براي توليد مهيا نيست، چنين خيانتي را به مخاطب مرتكب نمي شوم. 
«سيد مرتضي فاطمي» تهيه كننده هوش سياه ۲ نيز با تاييد اين مطلب گفت: در توليد سري بعدي اين سريال نبايد هيچ عقب گردي وجود داشته باشد و با توجه به اينكه اين سريال به استانداردهاي صداوسيما نزديك است، همه دستگاه هاي مرتبط بايد براي ساخت چنين سريالي كمك كنند. 
وي يادآور شد: مجموعه هايي از اين دست پروژه هاي ملي هستند، به مردم احساس امنيت داده و نشان مي دهد كه پليس آنها هوشيار است و با علم روز آشنايي دارد و اين دست آورد كمي نيست. 
فاطمي اظهار داشت: با اين وجود صفر تا صد اين كار را صدا و سيما توليد كرد و نيروي انتظامي به جز تجهيزات و ادوات كه به تمام كارها كمك مي كند، كوچكترين همكاري را نداشت. 
به گفته وي، هرچند فرمانده نيروي انتظامي دغدغه مشاركت مالي با اين پروژه را داشت و متوجه اين خلاء و فرهنگ سازي بود، اما بدنه اجرايي نيروي انتظامي اين دغدغه را نداشت. 
وي توضيح داد: بسياري تصور مي كنند براي اين كار هزينه اي به مراتب بيشتر از سريال هاي ديگر شده است، در صورتي كه رديف بودجه هوش سياه ۲ رديف الف و مطابق با ساير سريال ها بود و نه بيشتر، ضمن آنكه بودجه تدوين شده براي ۲۶ قسمت بود اما در نهايت كار به ۳۵ قسمت افزايش يافت و كار تبديل به ۳۵ قسمت شد. 
تهيه كننده هوش سياه ۲ تاكيد كرد: سياست گذاران كلان صدا و سيما بر اين باور بودند كه بهتر است اين مجموعه در برهه انتخابات پخش شود تا اين حس امنيت در مردم بيدار شود و مخاطب از ماهواره ها به تلويزيون برگردند. 
«آرش قادري» نويسنده اين مجموعه نيز گفت: در سري نخست هوش سياه مردم با مقوله جرايم اينترنتي آشنا بكنيم و بگوييم كه چنين چيزي وجود دارد؛ در سري دوم مردم به اين آگاهي رسيده بودند و لذا مباحث گسترده تر شد. 
وي در توضيح اينكه چرا ۹ قسمت از اين سريال در زندان روايت مي شد، گفت: اگر از ابتدا به ما مي گفتند كه مجموعه چند فصلي بنويس، من در انتهاي سري اول شخصيت كامران را به زندان نمي انداختم كه بعد مجبور شوم در سري بعد هشت،نه قسمت صرف داستان چيني بيرون آمدن او بكنم. 
وي با تاكيد بر اينكه از ابتدا بايد انتهاي راه مشخص باشد، اظهار داشت: اكنون صد قصه براي ادامه اين سريال در ذهن دارم اما معلوم نيست كه سري بعدي آن قرار است ساخته شود يا نه. 
قادري گفت: من براي اين كار سيناپس ننوشتم و قصه را يك ضرب جلو مي بردم، اين شخصيت ها بودند كه پيش مي رفتند و من نويسنده را با خود به جلو مي كشيدند و فكر مي كنم اين سيال بودن در كار خيلي كمك كرد كه همه چيز خشك و مهندسي شده نباشد. 
وي توضيح داد: اين در حالي است كه در تلويزيون ابتدا بايد سيناپس كار به طور كامل نوشته شود تا روي آن قضاوت كنند. 
«سودابه بيضايي» بازيگر اين مجموعه نيز گفت: زماني يك مجموعه يا فيلم مي تواند مخاطب خود را جذب كند و موثر باشد كه كارگردان و تهيه كننده شرايط لازم را براي ساخت يك كار خوب فراهم كنند. 
وي افزود: بزرگترين دليل موفقيت هوش سياه كارگردان و تهيه كننده كار بودند كه اين شرايط را در زمان توليد فراهم كردند.كارگرداني كه سر صحنه به تمام اجراي كارش مسلط باشد و به اميد تدوين و موسيقي و كارهاي پست پروداكشن نباشد كه همين كار به گروه انرژي مي دهد. 
بيضايي تاكيد كرد: من اين انرژي را در تمام طول فيلمبرداري داشتم و اين نيرو را از آقاي آب پرور مي گرفتم؛ شايد تنها نگراني من اين باشد كه دوست داشتم مردم پليس را بهتر بشناسد،به عنوان مثال سروان عزيزي نبايد فقط به عنوان يك پليس شناخته شود،مخاطب بايد تمام ابعاد يك پليس را ببيند و با خوبي ها و بدي هاي او به عنوان يك انسان آشنا شود. 
«مجيد واشقاني» ديگر بازيگر اين سريال نيز گفت:بازيگر در هر ژانري كه بازي مي كند، اگر ارتباطش را با تماشاگر از دست بدهد، تماشاگر را از دست داده است و اصلا ديده نخواهد شد حتي اگر موثرترين نقش فيلمنامه باشد. 
وي افزود: همواره سعي كرده ام در هر گونه و نقشي اعم از مثبت و منفي طوري ايفاي نقش كنم كه تماشاگر آن را دوست داشته باشد چون اگر براي بيننده جذاب باشي نقش هرچقدر هم كه كوتاه باشد ديده مي شود و مخاطب از ديدن تو لذت خواهد برد. 
«يغما يارعلي» هم گفت: بازيگراني كه از خاستگاه تئاتر به تلويزيون و سينما مي آيند به علت شرايط تئاتر و آموزش هايي كه در آنجا مي بينند بازيگران پخته اي هستند. 
وي تاكيد كرد: بازيگري موفق است كه هوشمند باشد و يك توازن بين مديون تئاتر و تصوير براي خود ايجاد كند. 
اين نشست با تجليل از مهمانان يافت و قسمت پاياني سريال كه از شبكه سه سيما پخش مي شد، براي حاضران به نمايش درآمد.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط v در تاریخ 1392/12/26 و 17:23 دقیقه ارسال شده است

شکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 2061
  • کل نظرات : 724
  • افراد آنلاین : 95
  • تعداد اعضا : 953
  • آی پی امروز : 391
  • آی پی دیروز : 89
  • بازدید امروز : 1,027
  • باردید دیروز : 364
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23,719
  • بازدید ماه : 23,719
  • بازدید سال : 321,943
  • بازدید کلی : 3,524,621